Transport jest jednym z najważniejszych, a zarazem niezbędnych elementów prawidłowego funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Wyrazem tego jest upowszechnione w literaturze przedmiotu pojęcie systemu transportowego jako „systemu krwionośnego” całej gospodarki. Jak wskazuje Kenneth Button , mimo kolosalnego wpływu na gospodarkę, a także rozmaite aspekty życia ludzkiego, transport w dyskursie naukowym nadal pozostaje niewystarczająco doceniany. Transport przyczynia się do realizacji celów polityki gospodarczo-społecznej, ma istotny wpływ na rozwój kraju, a także na rozwój, funkcjonowanie i konkurencyjność przedsiębiorstw. Niestety, generuje również wysokie koszty społeczne w postaci hałasu, zanieczyszczeń czy kongestii. W związku z tym powstała potrzeba, aby znaleźć rozwiązania, które pozwolą z jednej strony na realizację potrzeb transportowych użytkowników transportu, a z drugiej strony na eliminację, w jak największym stopniu, niekorzystnych skutków jego rozwoju. Europejskim rozwiązaniem wskazanych problemów, w grupie państw Unii Europejskiej (UE) oraz państw stowarzyszonych, stała się polityka zrównoważonego rozwoju, zakładająca m.in. zmniejszenie udziału bardziej obciążających środowisko gałęzi transportu (np. transport drogowy) na rzecz bardziej przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania ładunków, jak transport intermodalny, łączący różne gałęzie transportu w celu maksymalizacji ich zalet i minimalizacji wad. Badanie podziału gałęziowego oraz jego skutków i przyczyn umożliwia prowadzenie racjonalnej polityki transportowej, która już w trakcie tworzenia powinna uwzględniać problemy oraz wyzwania związane z transportem, a także potencjalne zmiany, zagrożenia czy szanse rozwoju.
Ze wstępu
Rozdział 1. Teoretyczne aspekty transportu intermodalnego 1.1. Istota transportu intermodalnego 1.2. Pojęcie intermodalnej jednostki ładunkowej 1.3. Intermodalne systemy transportowe 1.4. Intermodalne łańcuchy transportowe
Rozdział 2. Transport intermodalny w europejskim systemie transportowym 2.1. Charakterystyka europejskiego systemu transportowego 2.2. Transport intermodalny w polityce transportowej Unii Europejskiej 2.3. Wielkość i struktura przewozów intermodalnych w Europie
Rozdział 3. Miejsce determinant konkurencyjności transportu intermodalnego w badaniach teoretycznych 3.1. Podstawy terminologiczne zjawiska konkurencji i konkurencyjności w transporcie 3.2. Zakres i przedmiot badań teoretycznych 3.3. Przedmiot i metodyka badań teoretycznych 3.4. Konkurencyjność transportu intermodalnego w świetle badań teoretycznych
Rozdział 4. Determinanty konkurencyjności transportu intermodalnego w Europie w świetle badań empirycznych 4.1. Przedmiot i metodyka badań empirycznych 4.2. Wyniki badania CAWI przeprowadzonego wśród europejskich badaczy zajmujących się tematyką transportu 4.3. Wyniki badania metodą wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych przeprowadzonych wśród praktyków z branży TSL 4.4. Wyniki badania metodą wywiadów pogłębionych częściowo ustrukturyzowanych przeprowadzonych wśród kadry zarządzającej terminalami przeładunkowymi w Polsce 4.5. Wyznaczenie determinantów konkurencyjności transportu intermodalnego – konfrontacja wyników badań empirycznych i teoretycznych
Rozdział 5. Koncepcja oceny konkurencyjności transportu intermodalnego w Europie 5.1. Analiza wpływu zidentyfikowanych czynników na konkurencyjność transportu intermodalnego 5.2. Analiza konkurencyjności kosztowo-czasowej transportu intermodalnego względem przewozów drogowych 5.3. Teoretyczny model oceny konkurencyjności potencjalnego połączenia intermodalnego 5.4. Rekomendacje
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.