Strona głównaHUMANISTYKAEfekt humorystyczny w dowcipach werbalnych z perspektywy lingwistyki kognitywnej
Nagrody i wyróżnienia

     

Koszyk
...jest pusty

Kategorie
Nowości
Determinanty konkurencyjności transportu intermodalnego w Europie
Szybki podgląd
55,00 zł
Nudges jako narzędzie behawioralne polityki publicznej i ich akceptowanie w Polsce
Szybki podgląd
50,00 zł
Z dziejów polskiej przysięgi wojskowej
Szybki podgląd
49,00 zł
Żydoswaros. Oświeceniowy poemat heroikomiczny i polemika wokół niego
Szybki podgląd
75,00 zł
Współczesna turystyka. Środowisko, człowiek, gospodarka
Szybki podgląd
75,00 zł
Transcende te ipsum. O sztuce życia w listach prof. Zygmunta Mysłakowskiego i Joanny Kulmowej
Szybki podgląd
65,00 zł
Wizualizacja danych, informacji i wiedzy
Szybki podgląd
45,00 zł
Zachowania nabywcze podróżnych w kontekście zrównoważonego rozwoju transportu
Szybki podgląd
55,00 zł
Finanse Publiczne w obliczu pandemii COVID -19 i wojny w Ukrainie. Perspektywa lokalna
Szybki podgląd
55,00 zł
Wpływ pandemii COVID-19 na preferencje podróżnych w transporcie kolejowym
Szybki podgląd
58,00 zł
Polecamy
Odkryć to, co pozornie znane. Megality Pomorza Zachodniego
Szybki podgląd
60,00 zł
Jezus zwany Mesjaszem, co się tłumaczy Chrystus (MtShemTob 1,17) Socjoretoryczna analiza Ewangelii
Szybki podgląd
60,00 zł
Od świtu do zmierzchu. Cmentarze metropolii lwowskiej
Szybki podgląd
150,00 zł
Determinanty konkurencyjności transportu intermodalnego w Europie
Szybki podgląd
55,00 zł
Informacje
Szukaj treści

Wpisz szukaną frazę


Wyszukiwanie zaawansowane

Efekt humorystyczny w dowcipach werbalnych z perspektywy lingwistyki kognitywnej

65,00 zł
Autor/Redaktor: Dinara Barral Temes
EAN: 9788379726455
ISBN/ISSN: 978-83-7972-645-5
Produkt dostępny (7 )
Waga:0.45 kg
Sprawdź koszty wysyłki

Koszty dostawy tego produktu

Format
Oprawa
Język

Ilość:egz.

Rok wydania 2023

Humor i poczucie humoru to złożone zjawiska o charakterze psychicznym, społecznym, etnokulturowym, historycznym, pragmatycznym, w szczególności jednak lingwistycznym, stanowiące ważny atrybut ludzkiej egzystencji, pozwalające człowiekowi spoglądać z dystansem na otaczającą rzeczywistość i problemy dnia codziennego. W  publikacji osadzonej w  nurcie lingwistyki kognitywnej odsłonięto mechanizmy powstawania efektu humorystycznego i  sposobów rozumienia materiałów humorystycznych na przykładzie dowcipów na materiale pochodzącym ze źródeł polsko-, niemiecko-, rosyjsko- i anglojęzycznych, przetestowanym w grupach Polaków, Niemców i Rosjan. W analizie wykorzystano teorię niespójności skryptów, teorię integracji pojęciowej, podstawy gramatyki kognitywnej, elementy teorii metafor konceptualnych oraz bazę FrameNet (opracowaną w Międzynarodowym Instytucie Informatyki w Berkeley). W książce ukazano podobieństwa i różnice w sposobach rozumienia dowcipów pochodzących zarówno ze źródeł rodzimych, jak i obcych przez badanych odbiorców, na podstawie ilościowej i  jakościowej analizy porównawczej wyników indywidualnych, grupowych i  zbiorczych, ustalenie stopnia zrozumienia, akceptacji i podobania się dowcipów w poszczególnych grupach osób badanych, analizę komentarzy udzielonych przez te osoby oraz ustalenie hierarchii dowcipów w poszczególnych podzbiorach i ich hierarchii globalnej. Lektura książki pozwala odkrywać świat omawianych w niej dowcipów zarówno z perspektywy własnej, jak i przez pryzmat ich odbioru przez osoby trzech narodowości.

1. Zjawisko humoru
1.1. Poczucie humoru
1.2. Dowcip jako forma humorystyczna
1.3. Aktualne badania humoru 

2. Czynniki psychologiczne, społeczne i kulturowe a poczucie humoru
2.1. Poczucie humoru jako indywidualna i subiektywna cecha charakteru człowieka
2.2. Poczucie humoru w kontekście wybranych wartości Polaków, Niemców i Rosjan
2.3. Rola stereotypów i autostereotypów 

3. Kognitywno-lingwistyczna perspektywa badań humoru i poczucia humoru
3.1. Kluczowe pojęcia
3.2. Ogólna teoria humoru werbalnego
3.3. Teoria integracji pojęciowej 

4. Kognitywno-lingwistyczna analiza wybranych dowcipów 

5. Wybrane dowcipy jako przedmiot badania empirycznego
5.1. Osoby badane
5.2. Cele
5.3. Materiał i metoda
5.4. Wyniki i ich omówienie
5.4.1. Ogólne dane statystyczne
5.4.2. Szczegółowa analiza danych
5.4.2.1. Dowcipy ze źródeł polskojęzycznych (1P–5P)
5.4.2.2. Dowcipy ze źródeł niemieckojęzycznych (1N–5N)
5.4.2.3. Dowcipy ze źródeł rosyjskojęzycznych (1R–5R)
5.4.2.4. Dowcipy ze źródeł anglojęzycznych (1A–5A)
5.4.2.5. Podsumowanie wyników 

6. Dyskusja 

Zakończenie

Bibliografia
Spis diagramów i tabel
Summary

Ilość stron 265
Rok wydania 2023

Dla tego produktu nie napisano jeszcze recenzji!

Napisz recenzję

Właściciel sklepu internetowego nie gwarantuje, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili.

Sprzedaż i marketing

                
        Dariusz Stawiński
           (91) 444 20 06 
    dariusz.stawinski@usz.edu.pl


       Magdalena Szarmach 
           (91) 444 20 09
magdalena.szarmach@usz.edu.pl

 

IBUK.PL

SWSW
Promocje
Nieodpłatna praca w gospodarstwie domowym. Studium empiryczne
Szybki podgląd
50,00 zł 40,00 zł
Ikonografia godeł cechowych na Pomorzu brandenbursko-pruskim
Szybki podgląd
75,00 zł 45,00 zł
Mosty nad granicą. Polsko-Niemiecka Nagroda Dziennikarska w latach 1997–2015
Szybki podgląd
78,75 zł 49,00 zł
Argentyna w prozie wspomnieniowej Józefy Radzymińskiej. Perspektywa językowo-kulturowa
Szybki podgląd
52,00 zł 39,00 zł
Współczesna wojna na fotografiach Rity Leistner
Szybki podgląd
45,00 zł 35,00 zł
Aktywność innowacyjna przedsiębiorstw sektora MSP w woj. zachodniopomorskim. Nakłady, determinanty..
Szybki podgląd
40,00 zł 32,00 zł
Notes do Księgi Lamentacji
Szybki podgląd
35,00 zł 29,00 zł
Wybrane zagadnienia z prognozowania
Szybki podgląd
45,00 zł 33,00 zł
Autor

Inne produkty

Bestsellery
Powiadomienia

Efekt humorystyczny w dowcipach werbalnych z perspektywy lingwistyki kognitywnej

Znajdziesz nas:
Znajdziesz nas:
sklep internetowy Kontakt z nami
Newsletter
Przejdź do panelu Kreator
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Akceptuję