Szczególnymi cechami współczesnych czasów są narastająca niepewność i zmienność − niepewność potęgowana pandemią i okrucieństwem okresu niewiadomego. W takich warunkach miała medialną premierę tarcza podatkowa, zarówno ta mająca chronić przedsiębiorstwa w dobie kryzysu epidemicznego, jak i istotniejsza, która ma swe źródło w elementarnej teorii finansów przedsiębiorstwa. Czym zatem jest tarcza podatkowa? Jakie jest jej miejsce w teorii finansów przedsiębiorstwa i teorii podatków? Nie ulega wątpliwości, że krótka teoria tarcz podatkowych pozwoli na ukazanie jej właściwego obrazu, który nie będzie jedynie szkicem z medialnych przekazów o łagodzeniu skutków pandemii COVID-19. Ten szkic, błędny rysunek, wynika przede wszystkim z niedostrzegania podmiotowości firmy, jej organizacji, a przede wszystkim prezentowania tarcz w oderwaniu od zjawisk podatkowych i teorii finansów przedsiębiorstwa.
Podatki są stałą częścią życia finansów przedsiębiorstwa gwarantującą jego byt, trwanie i rozwój, w związku z tym tarcze podatkowe powinny ryzyko i niepewność stopować, odrobinę neutralizować. Z dużej zmienności i niepewności norm prawa podatkowego wynika jednak, że ta rola tarcz podatkowych jest ograniczana, dlatego też celem niniejszego opracowania jest wskazanie ich istoty oraz przedstawienie zarysu teorii, przede wszystkim w odniesieniu do rzeczywistych elementów funkcjonowania podmiotów gospodarczych w Polsce, kształtowanych przez system podatkowy.
Ze wstępu
Rozdział 1
Tarcze podatkowe i teoria podatków
1.1 Elementy teorii podatku
1.2 Wstęp do teorii tarcz podatkowych
Rozdział 2
Tarcze podatkowe i teoria struktury kapitału
2.1 Tarcze podatkowe w teorii struktury kapitału
2.2 Teoria Franco Modiglianiego i Mertona Millera – odsłona tarczy podatkowej
Rozdział 3
Nieodsetkowe tarcze podatkowe
3.1 Baza teorii nieodsetkowych tarcz podatkowych
3.2 Istota erozji kapitału i kapitał amortyzacyjny
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.