Rok wydania 2020
Tematyka niniejszej monografii jest aktualna ze względu na gospodarcze i społeczne
konsekwencje deficytu wiedzy oraz świadomości ekonomicznej i finansowej
społeczeństwa. Braki te sprzyjają popełnianiu błędów, bardzo często mających daleko
idące konsekwencje i przekładających się na realne problemy społeczne i gospodarcze.
Nieodległa przeszłość najlepiej ukazuje deficyt wiedzy, konsekwencją czego były błędne
wybory w zakresie nabywania nieadekwatnych do celów, potrzeb i możliwości klientów
aktywów finansowych. Również zaciąganie długoterminowych zobowiązań opartych na
zmiennych, nie do końca dających się przewidzieć parametrach, czy nabywanie
instrumentów pochodnych świadczą o konieczności podniesienia zarówno wiedzy, jak
i kompetencji ekonomiczno-finansowych społeczeństwa. Unikaniu popełniania powyższych
błędów sprzyja kształtowanie postaw, wiedzy i świadomości ekonomicznej oraz
finansowej. Procesowi temu powinny być poddawane dzieci już w wieku przedszkolnym.
Koncepcja lifelong learning (LLL) niejako naturalnie kojarzona jest z edukacją po
edukacji, czyli dokształcaniem po okresie obowiązku szkolnego, szkoły ponadpodstawowej
czy studiów. W tym opracowaniu autorzy nieco przewrotnie na pierwszy plan zarządzania
kompetencjami w ramach LLL wysuwają edukację dzieci i młodzieży – takie uczenie się
przez całe życie w wersji short. Chcą w ten sposób podkreślić wagę edukacji realizowanej
poza szkołą, a w zasadzie równolegle ze szkołą, komplementarnie względem treści
szkolnych programów nauczania. Skoncentrowali się na szczególnej formie edukacji
pozaformalnej, tj. na uniwersytetach dziecięcych. To stosunkowo młody twór, nie do końca
zdefiniowany, w Polsce rozwijany w ostatniej dekadzie, w Europie od 2002 roku.
Z wprowadzenia
1. Od zarządzania kompetencjami po edukację dzieci i młodzieży
1.1. Kompetencje w drodze po innowacje
1.2. Dokąd zmierza rynek pracy? Potrzeba edukacji ekonomicznej
1.3. Uniwersytet dziecięcy – innowacja w edukacji i nauce
1.4. W kierunku dojrzałości ekonomicznej dzieci i młodzieży
2. Teoretyczne aspekty edukacji finansowej
2.1. Edukacja finansowa i jej wpływ na decyzje konsumentów
2.2. Edukacja finansowa w świetle badań pierwotnych
2.3. Badania poziomu wiedzy i edukacji finansowej w Polsce
2.4. Programy edukacji ekonomicznej w Polsce
3. Analiza poziomu kompetencji dzieci w zakresie edukacji ekonomicznej
na przykładzie Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego
3.1. Organizacja procesu dydaktycznego w ramach Ekonomicznego Uniwersytetu
Dziecięcego
3.2. Certyfikacja IPMA Polska Kids jako element edukacji dzieci w zakresie zarządzania
3.3. Analiza wyników procesu dydaktycznego – próba badawcza
3.4. Wyniki badania poziomu wiedzy uczestników Ekonomicznego Uniwersytetu
Dziecięcego w latach 2015–2019
3.5. Wnioski z badania
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
Abstract