Rok wydania 2022
Prognozy demograficzne dotyczące ludności Polski są bardzo niekorzystne. Niski poziom dzietności przy stosunkowo długim trwaniu życia skutkuje starzeniem się społeczeństwa. Zmniejsza się liczba i odsetek osób w wieku produkcyjnym przy jednoczesnym wzroście liczebności i odsetka populacji emerytów. Dokonujące się przemiany demograficzne wywierają i będą wywierać ogromny wpływ na wszystkie wymiary życia społeczno-gospodarczego.
W warunkach postępującego starzenia się społeczeństwa pojawiają się słuszne obawy co do wydolności funkcjonującego w Polsce systemu emerytalnego. Budzą się też uzasadnione niepokoje o możliwość zachowania adekwatności przyszłych świadczeń emerytalnych.
Negatywne skutki zmian demograficznych można byłoby złagodzić dzięki zwiększeniu aktywności zawodowej kobiet. Obecnie bowiem, mimo rosnącej przewagi edukacyjnej kobiet, ich potencjał intelektualny i zawodowy jest w dużym stopniu marnotrawiony.
Celem zaprezentowanych w monografii badań jest określenie zmian w poziomie wykształcenia i aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w Polsce oraz opisanie w sposób sformalizowany zależności, jakie zachodzą między płcią, poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową.
Rozdział 1. Zachodzące zmiany demograficzne i potrzeba łagodzenia ich
negatywnych skutków
1.1. Przyczyny ujemnego przyrostu naturalnego
1.2. Migracje zagraniczne ludności na pobyt stały
1.3. Problem pogarszającej się struktury ludności
1.4. Zmiany w liczbie i strukturze ludności Polski według prognozy demograficznej
do 2050 roku
1.5. Zachodzące zmiany demograficzne wyzwaniem dla systemu emerytalnego
Podsumowanie rozdziału pierwszego
Rozdział 2. Znaczenie kształcenia dla jednostki, społeczeństwa i gospodarki
2.1. System edukacji w Polsce
2.2. Pozytywny wpływ edukacji na gospodarkę, funkcjonowanie społeczeństwa i życie
człowieka
2.3. Istota gospodarki opartej na wiedzy
Podsumowanie rozdziału drugiego
Rozdział 3. Znaczenie aktywności zawodowej dla jednostki, społeczeństwa
i gospodarki
3.1. Dobrodziejstwo pracy
3.2. Definicja aktywnych zawodowo i biernych zawodowo
3.3. Przyczyny bierności zawodowej
Podsumowanie rozdziału trzeciego
Rozdział 4. Zmiany w poziomie wykształcenia kobiet i mężczyzn w Polsce
4.1. Porównanie poziomu wykształcenia mieszkańców Polski w latach 2003–2020
4.2. Zestawienie odsetka osób z wyższym wykształceniem w populacji kobiet
i w populacji mężczyzn
4.3. Zestawienie odsetka osób z wyższym wykształceniem w populacji aktywnych
zawodowo kobiet i w populacji takich mężczyzn
4.4. Zestawienie odsetka osób z wyższym wykształceniem w populacji biernych
zawodowo kobiet i w populacji takich mężczyzn
Podsumowanie rozdziału czwartego
Rozdział 5. Zmiany w poziomie aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn
w Polsce
5.1. Porównanie poziomu aktywności zawodowej ludności Polski w latach 2003–2020
5.2. Zestawienie odsetka osób aktywnych zawodowo w populacji kobiet i w populacji
mężczyzn
5.3. Wielkość luki między poziomem aktywności zawodowej kobiet
i mężczyzn w poszczególnych województwach i klasach miejscowości zamieszkania
5.4. Wielkość luki między poziomem aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn dla
poszczególnych poziomów wykształcenia
5.5. Zestawienie odsetka osób aktywnych zawodowo w populacji kobiet z wyższym
wykształceniem i w populacji takich mężczyzn
5.6. Zestawienie odsetka osób aktywnych zawodowo w populacji kobiet bez wyższego
wykształcenia i w populacji takich mężczyzn
Podsumowanie rozdziału piątego
Rozdział 6. Zależność między płcią i poziomem wykształcenia
6.1. Zależność między płcią i poziomem wykształcenia w zbiorowości całkowitej
6.2. Zależność między płcią i poziomem wykształcenia w zbiorowości osób aktywnych
zawodowo
6.3. Zależność między płcią i poziomem wykształcenia w zbiorowości osób biernych
zawodowo
6.4. Aktywność zawodowa a siła związku między płcią i poziomem wykształcenia
Podsumowanie rozdziału szóstego
Rozdział 7. Zależność między płcią i aktywnością zawodową
7.1. Zależność między płcią i aktywnością zawodową w zbiorowości całkowitej
7.2. Zależność między płcią i aktywnością zawodową w zbiorowości osób mających
wyższe wykształcenie
7.3. Zależność między płcią i aktywnością zawodową w zbiorowości osób niemających
wyższego wykształcenia
7.4. Posiadanie wyższego wykształcenia a siła związku między płcią i aktywnością
zawodową
Podsumowanie rozdziału siódmego
Rozdział 8. Zależność między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową
8.1. Zależność między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową w zbiorowości
całkowitej
8.2. Zależność między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową w zbiorowości
kobiet
8.3. Zależność między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową w zbiorowości
mężczyzn
8.4. Płeć a siła związku między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową
Podsumowanie rozdziału ósmego
Rozdział 9. Zebranie otrzymanych wyników i ich interpretacja
9.1. Porównanie siły związku między płcią i poziomem wykształcenia, między płcią
i aktywnością zawodową oraz między poziomem wykształcenia i aktywnością zawodową
9.2. Konfirmacja postawionych hipotez i sformułowanie wniosków z przeprowadzonych
badań
Podsumowanie rozdziału dziewiątego
Rozdział 10. Bariery kulturowe hamujące wzrost aktywności zawodowej kobiet
10.1. Czas poświęcony na obowiązki domowe i czas przeznaczony na odpoczynek
10.2. Nierówny podział prac w gospodarstwie domowym
10.3. Nierówny podział zadań opiekuńczych
10.4. Podział obowiązków domowych a modele rodziny
Podsumowanie rozdziału dziesiątego
Zakończenie
Załącznik A. Ludność Polski w wieku co najmniej 15 lat i ludność Polski aktywna zawodowo
według płci, województw i klas miejscowości zamieszkania – dane kwartalne z 2020 roku
Załącznik B. Ludność Polski w wieku co najmniej 15 lat i ludność Polski aktywna zawodowo
według płci i poziomu wykształcenia – dane kwartalne z 2020 roku dotyczące miast i wsi
Załącznik C. Ludność Polski w wieku co najmniej 15 lat i ludność Polski aktywna zawodowo
według płci i poziomu wykształcenia – dane roczne z lat 2003–2020
Załącznik D. Wykazanie niesymetryczności statystyki d
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Streszczenie
Summary