Rok wydania 2023
Początek XXI wieku to okres wielu zmian i powstawania nowych zjawisk w gospodarce europejskiej i światowej, a w konsekwencji – zmian w sposobie postrzegania rynku. Wywierają one istotny wpływ na sposób, zakres i formę prowadzonych strategii i działań marketingowych ukierunkowanych na kształtowanie potrzeb i preferencji nabywców dóbr i usług. Znaczenie transportu w gospodarce stale roś[1]nie w związku z takimi zjawiskami, jak: globalizacja, specjalizacja i podział pracy, masowa konsumpcja, ekonomia skali produkcji, optymalizacja kosztów, rosnąca konkurencja, skracanie cyklu życia produktów, cyfryzacja społeczeństwa, zmiany formy sprzedaży oraz obsługi klienta. Szczególnym okresem zmian wielu tendencji rynkowych są lata 2019–2022, w których świat walczył z pandemią COVID-19.
Publikacja przeznaczona jest dla wielu środowisk, przede wszystkim dla przedstawicieli sfery nauki, zainteresowanych problematyką zachowań nabywczych podróżnych w transporcie (w tym głównie kolejowym) oraz ewolucji przewozów pasażerskich na tle zmian w otoczeniu i zachowań konsumentów, menedżerów zarządzających przedsiębiorstwami kolejowymi, organizacjami współpracującymi z przewoźnikami kolejowymi, jak również studentów, dla których istotna jest omawiana problematyka.
Ze wstępu
Rozdział 1
Preferencje nabywców
1.1. Zachowania nabywców
1.2. Preferencje jako element zachowań nabywców
1.3. Zachowania nabywców na rynku usług transportowych
1.4. Preferencje nabywców w kolejowym transporcie pasażerskim
Rozdział 2
Pandemia COVID-19
2.1. Geneza i rozwój pandemii COVID-19
2.2. Sposoby przeciwdziałania pandemii COVID-19 w Polsce
Rozdział 3
Kolejowe przewozy pasażerskie
3.1. Rynek kolejowych przewozów pasażerskich
3.2. Konkurencja na rynku przewozów pasażerskich
Rozdział 4
Wpływ pandemii COVID-19 na działalność przewoźników i organizatorów kolejowych
przewozów pasażerskich
4.1. Zmiany na europejskim rynku kolejowym w czasie pandemii COVID-19
4.2. Zmiany na polskim rynku kolejowym w czasie pandemii COVID-19
4.3. Instrumenty wsparcia przewozów kolejowych w Europie (w tym w Polsce) w pandemii
COVID-19
4.4. Elementy bezpieczeństwa w przewozach kolejowych w Europie (w tym w Polsce)
w pandemii COVID-19
Rozdział 5
Wpływ pandemii COVID-19 na decyzje podróżnych w kontekście wyników badań
własnych
5.1. Metodyka badania i statystyki opisowe
5.2. Wpływ pandemii COVID-19 na preferencje podróżnych
5.3. Wpływ pandemii COVID-19 na zachowania nabywcze podróżnych
Rozdział 6
Analizy porównawcze wpływu pandemii COVID-19 na preferencje podróżnych w kontekście
kryteriów społeczno-demograficznych
6.1. Transport miejski
6.2. Transport regionalny
6.3. Transport ponadregionalny
6.4. Transport indywidualny
Rozdział 7
Możliwości oddziaływania na preferencje podróżnych w transporcie kolejowym po ustaniu
pandemii COVID-19
7.1. Zmiany potrzeb i preferencji podróżnych na rynku przewozów pasażerskich
w kontekście pandemii COVID-19 – wyniki badań
7.2. Oddziaływanie na preferencje podróżnych
Załącznik
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
Summary