Rok wydania 2020
Zasadniczym celem niniejszej pracy jest usystematyzowanie metodyki pomiaru jakości danych dotyczących wymiany towarowej w handlu międzynarodowym. Zaproponowano także własne metody oraz dokonano próby empirycznej oceny wypracowanych metod badawczych. Autorzy stosują proponowaną metodykę w badaniu wewnątrzwspólnotowej wymiany towarowej. W rozdziałach empirycznych zaprezentowano wyniki badań rozbieżności danych dotyczących obrotu wewnątrzwspólnotowego dla poszczególnych krajów, z uwzględnieniem grup towarowych.
Z wprowadzenia
Rozdział 1. Pozyskiwanie i gromadzenie danych statystyki publicznej
dotyczących handlu wewnątrzwspólnotowego
1.1. Uwarunkowania prawne
1.2. Miejsce Intrastatu w polskiej i europejskiej statystyce publicznej
Rozdział 2. Pomiar jakości danych lustrzanych dotyczących handlu
wewnątrzwspólnotowego
2.1. Problem niespójności danych lustrzanych i metody jej analizy – przegląd literatury
2.2. Narzędzia statystyczne w badaniu jakości danych
2.3. Porównanie wybranych wskaźników rozbieżności danych
Rozdział 3. Jakość danych w krajach Unii Europejskiej
3.1. Ranking krajów unijnych według jakości danych
3.2. Ujęcie dynamiczne rankingu – zmiany w czasie i wpływ zmian w bazie danych
3.3. Jakość danych w grupach krajów (studia przypadków)
„Stara” a „nowa” Unia Europejska
Polska i kraje sąsiednie
Rozdział 4. Jakość danych w Unii Europejskiej według grup towarowych
4.1. Jakość danych handlu wewnątrzwspólnotowego według sekcji CN
4.2. Grupowanie i ranking działów CN według jakości danych
Rozdział 5. Jakość danych Intrastat w Polsce
5.1. Jakość danych lustrzanych w handlu Polski z krajami UE
5.2. Podobieństwo struktur towarowych handlu Polski z krajami UE
5.3. Polska a kraje sąsiednie
5.4. Asymetria danych dotyczących handlu Polski według grup towarowych
5.5. Zastosowanie wskaźnika dla ilości ważonego wartością na przykładzie
polskiego wywozu do krajów UE
Zakończenie
Załączniki
Literatura
Spis rysunków, tabel i załączników
Summary