Obecnie wyraźny jest wzrost roli i znaczenia handlu oraz usług w gospodarce.
Jest to spowodowane m.in. różnorodnością potrzeb konsumentów i rozwojem
konkurencji. Od najdawniejszych lat kraje, które tworzyły korzystniejsze
warunki dla rozwoju handlu i usług stawały się coraz zamożniejsze. Można
nawet stwierdzić, że handel i usługi odzwierciedlają zamożność społeczeństwa,
kulturę materialną, obyczaje itp. Na płaszczyznę działań przedsiębiorstw handlowych
i usługowych nakłada się postępująca globalizacja, nowe technologie,
zmiany w gospodarce światowej, zmiany w zachowaniu, potrzebach i postrzeganiu
nabywców, coraz silniejsza konkurencja. Są to trendy, które w istotnym
stopniu dotykają przedsiębiorstwa, potrzebują więc one nowych kierunków
działania, nowych pomysłów i idei. Należy zatem dokładnie analizować postawy,
oczekiwania i preferencje konsumentów. Jest to szczególnie istotne, gdyż
praca z klientem w handlu i usługach nie jest wcale łatwym zajęciem i wymaga
szerokiej wiedzy. Marketing może być odpowiedzią na współczesne wyzwania
stojące przed przedsiębiorstwami handlowymi i usługowymi. Z tego względu
w publikacji skupiono się na tych właśnie zagadnieniach.