Monografia Macieja Pieczyńskiego stanowi udaną próbę nowatorskiego odczytania intertekstualnych relacji wybranych współczesnych dramatów rosyjskich z klasyczną literaturą rosyjską. (…) W rusycystycznym literaturoznawstwie w Polsce dotychczas brakowało tak ożywczego metodologicznie opracowania rosyjskich sztuk współczesnych, w którym oryginalne ujęcie badanych problemów pozwoliłoby na merytoryczne i konstruktywne osadzenie tej twórczości w kontekście ponowoczesnej myśli o literaturze. I tę lukę Autor stara się bardzo rzeczowo wypełnić swoją propozycją. Aktualność i celowość przygotowywanej do druku publikacji nie budzi zatem wątpliwości. (…)
Rozległa wiedza kulturowa, znajomość realiów historycznych oraz pasja pozwalają Pieczyńskiemu — bez przytłaczania wiedzą teoretyczną — przeprowadzić czytelnika przez meandry intertekstualnych odniesień w Tani-Tani Oli Muchiny, Tlenie Iwana Wyrypajewa, Na mieliźnie Igora Szprica, Rosyjskich konfiturach Ludmiły Ulickiej, Annie Kareninie II Olega Szyszkina oraz Martwych uszach, albo Najnowszej historii papieru toaletowego Olega Bogajewa (…). Swoboda, z jaką prowadzone są w książce analizy i interpretacje oraz poziom ich uszczegółowienia świadczą bez wątpienia o dojrzałości przedstawionej koncepcji badania dialogowania z tradycją w najnowszej dramaturgii rosyjskiej. Wszystkie one dowodzą znakomitej znajomości tekstów klasyków oraz różnorodnych kontekstów kulturowych, w jakie wpisują się omawiane teksty (…).
Modele dialogu z tradycją w najnowszej dramaturgii rosyjskiej Macieja Pieczyńskiego to książka dobrze napisana, ważna z punktu widzenia nie tylko badań naukowych prowadzonych na gruncie polskiej rusycystyki. Jej wartość dostrzegam także na polu dydaktyki akademickiej, gdzie stanowić może cenne, bogate w nowoczesne ujęcia rozpatrywanego zagadnienia kompendium wiedzy o najnowszym dramacie rosyjskim dla studentów rusycystyki czy innych kierunków humanistycznych. (…) Nie ulega wątpliwości, że dzięki prezentowanym wartościom książka będzie interesującą z perspektywy nauki i kształcenia uniwersyteckiego pozycją na mapie polskiej rusycystyki literaturoznawczej.
Z recenzji dr Lidii Mięsowskiej
Wprowadzenie. Tekst jako centrum dramatu
Rozdział I. DIALOG Z PRAWDĄ DZIEŁA. Pod-pisywanie
Tania-Tania Oli Muchiny
Tlen Iwana Wyrypajewa
Rozdział II. DIALOG Z DZIEŁEM
Prze-pisywanie. Na mieliźnie Igora Szprica
Rosyjskie konfi tury Ludmiły Ulickiej
Do-pisywanie tradycji. Anna Karenina II Olega Szyszkina
Rozdział III. DIALOG Z AUTOREM. Nad-pisywanie
Martwe uszy. Najnowsza historia papieru toaletowego
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.