Rok wydania 2021
Szanowni Czytelnicy, z nieukrywaną satysfakcją i radością przygotowaliśmy drugą książkę w zaplanowanej serii wydawniczej „Pedagogika Szkoły Wyższej”. Seria ta powstała dość nieoczekiwanie, a mianowicie jest odpowiedzią na zmiany wprowadzone w nauce polskiej w zakresie wsparcia czasopism. Ustalone przez MNiSW nowe zasady „wsparcia” doprowadziły decyzją samych uczelni do wycofania finansowania tych czasopism, których punktacja nie była zdaniem władz uczelni zadowalająca (poniżej 10 pkt). Decyzja ta dotyczyła m.in. półrocznika „Pedagogika Szkoły Wyższej” – 7 pkt, który był wydawany przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego od 2011 roku, a który powstał w wyniku ambitnego planu przekształcenia serii wydawniczej – trzydziestu dwóch tomów monografii – cyklicznie ukazujących się pod tym samym tytułem w latach 1995–2010. Należy nadmienić, że decyzja Rady Naukowej wydawanej serii o przejściu w czasopismo punktowane (półrocznik) wpisywała się w zalecenia ówczesnej polityki szkolnictwa wyższego, w których serie wydawnicze stanowiące pokłosie dyskusji toczonych podczas seminariów naukowych nie były uznawane za wartościowe, liczyły się natomiast publikacje w punktowanych czasopismach naukowych. Powstanie półrocznika, które wymagało wielu organizacyjnych zabiegów, wychodziło naprzeciw oczekiwaniom uczestników seminariów Pedagogiki Szkoły Wyższej, którzy z kolei chętnie publikowali w punktowanym czasopiśmie. I tak oto, z uwagi na kolejne zmiany w polityce szkolnictwa wyższego w zakresie wydawnictw naukowych, historia publikacji „Pedagogiki Szkoły Wyższej” zatoczyła koło i znowu wracamy do serii wydawniczej w postaci monografii naukowej, która de facto, o czym należy ponownie przypomnieć, powstała dwadzieścia siedem lat temu.
Ze wstępu
I. STUDIA I ROZPRAWY
Bogusław Śliwerski
Pseudonauka w środowisku akademickiej pedagogiki. Przyczynek do dyskusji i badań
empirycznych
Zbyszko Melosik
Naukowiec i pasja uprawiania nauki
Justyna Nowotniak
Ewaluacja jakości dydaktyki w kształceniu akademickim. Pytania – dylematy –
podpowiedzi z pandemią w tle
Grzegorz Chojnacki
Między scjentyzmem a fideizmem. Dylematy poznawcze teologa w edukacji akademickiej
Urszula Kazubowska
Studiowanie jako droga pomiędzy świadomym rozwojem a życiowym utylitaryzmem
z perspektywy pedagogiki społecznej
II. DONIESIENIA Z BADAŃ
Halina Guzy-Steinke, Aleksandra Walecka
Studiować? Po co? Edukacja akademicka a potrzeby rynku pracy
Hubert Kupiec
Kształtowanie się tożsamości pedagogicznej studentów w toku edukacji pozaformalnej
Aneta Jarzębińska
Wybrane aspekty kształcenia na odległość uwarunkowanego pandemią (na podstawie
dyskusji studentów)
Anna Linka
W obliczu kryzysów psychologicznego i akulturacyjnego – o sytuacji uczestników
międzynarodowego programu wymian studenckich Erasmus w trakcie pandemii
koronawirusa
Marta Komorowska-Pudło
Osobowościowe uwarunkowania jakości funkcjonowania studentów w szkołach wyższych
III. POLEMIKI, DYSKUSJE, PROPONOWANE ROZWIĄZANIA
Maciej Kowalewski
Spacer, przestrzeń i lektura. O dostosowywaniu niektórych metod badawczych
w warunkach pandemii
Joanna Flis
Edukacja akademicka w dobie indywidualizmu
Barbara Chojnacka
Nauczyciel akademicki – działacz – osoba znacząca w pobudzaniu aktywności studentów
Aleksandra Sander
Young Carers – nierozpoznana grupa niemieckiej generacji Z w kontekście kształcenia
do zawodów pomocowych
Monika Zięciak
Organizacja praktyk zawodowych w programach kształcenia pedagogicznego studentów
resocjalizacji
IV. SPRAWOZDANIA I RECENZJE
Kazimierz Zbigniew Kwieciński
Uniwersytet XXI wieku. Między uniwersytetem Humboldta a uniwersytetem badawczym,
redakcja naukowa Jerzy M. Brzeziński i Tadeusz Wallas, Wydawnictwo Naukowe UAM,
Poznań 2019, 192 s
Aleksander Cywiński
Alone Together Again (ATA) – II Międzynarodowa Konferencja Samotność we wspólnocie