Celem monografii jest przedstawienie ogólnego zarysu problematyki funkcjonowania przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji działalności, ze wskazaniem na grupy zagadnień istotnych z punktu widzenia rozwoju przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach. Podjęto zatem próbę pewnego uporządkowania problematyki procesu umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw, z jednoczesnym wskazaniem na zagadnienia współcześnie istotne, jak: otoczenie internacjonalizowanych przedsiębiorstw, miejsce form internacjonalizacji wstrategiach działalności zagranicznej, przedsiębiorczość międzynarodowa, uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności, wpływ „dystansu psychicznego” między krajem rodzimym (wyjściowym) a krajem zagranicznej intensyfikacji działalności na możliwości internacjonalizacyjne, problematyka finansów międzynarodowych ze wskazaniem na instrumenty i narzędzia finansowania międzynarodowej działalności przedsiębiorstw czy ryzyko finansowe i instrumenty jego minimalizacji. W monografii uwzględniono jednocześnie specyfikę mniejszych przedsiębiorstw, wskazując na elementy istotne z punktu widzenia ich funkcjonowania i rozwoju na arenie międzynarodowej.
Publikacja kierowana jest zarówno do teoretyków, jak i do praktyków życia gospodarczego, zwłaszcza przedsiębiorstw internacjonalizujących działalność, a także studentów kierunków ekonomicznych.
Z wprowadzenia
Rozdział 1 Internacjonalizacja jako mechanizm współczesnej gospodarki światowej 1.1. Międzynarodowe procesy gospodarcze – globalizacja 1.2. Pojęcie internacjonalizacji 1.3. Zależność między procesami globalizacji, integracji i internacjonalizacji 1.4. Makroekonomiczne teorie umiędzynarodowienia 1.5. Teorie internacjonalizacji w ujęciu mikro
Rozdział 2 Biznes międzynarodowy a internacjonalizacja przedsiębiorstw 2.1. Konkurencyjność międzynarodowa przedsiębiorstw i jej uwarunkowania 2.2. Pojęcie przedsiębiorczości międzynarodowej 2.3. Model biznesu międzynarodowego a internacjonalizacja przedsiębiorstw 2.4. Zintegrowany model przedsiębiorczości międzynarodowej
Rozdział 3 Przedsiębiorstwo umiędzynarodowione 3.1. Otoczenie a internacjonalizacja działalności przedsiębiorstwa 3.2. Motywy i cele zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw 3.3. Kierunki orientacji przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji 3.4. Funkcjonalność modeli internacjonalizacji przedsiębiorstw 3.5. Kategorie przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji
Rozdział 4 Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw 4.1. Wymiary umiędzynarodowienia przedsiębiorstw 4.2. Strategia internacjonalizacji 4.3. Forma internacjonalizacji 4.4. Przegląd strategii i form umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Rozdział 5 Finansowanie i ryzyko międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa 5.1. Instrumenty i narzędzia finansowania międzynarodowej działalności przedsiębiorstw 5.2. Ryzyko transakcji w działalności międzynarodowej 5.3. Strategia finansowania działalności zinternacjonalizowanej 5.4. Zarządzanie finansami międzynarodowymi
Pliki cookies i pokrewne im technologie umożliwiają poprawne działanie strony i pomagają dostosować ofertę do Twoich potrzeb. Możemy wykorzystywać pliki cookies własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, również w celu dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Możesz zaakceptować wykorzystanie wszystkich tych plików lub dostosować użycie plików do swoich preferencji.