Rok wydania 2023
Celem monografii jest wykazanie, że wyznaczeni operatorzy pocztowi mogą stać się istotnym ogniwem w procesie zabezpieczenia przepływu informacji w ramach poszczególnych składowych infrastruktury krytycznej oraz świadczenia e-usług w gospodarce cyfrowej, przez poszerzenie swoich kompetencji na bazie wieloletniego do[1]świadczenia w zakresie zabezpieczania przesyłu informacji.
W monografii przedstawiono zmiany zachodzące w obecnej gospodarce, która nosi miano gospodarki cyfrowej. Zaprezentowano kluczowe megatrendy, które w sposób istotny wpływają na szeroko rozumiany sektor pocztowy, ze szczególnym uwzględnieniem rynku pocztowego. Podjęto także próbę odpowiedzi na pytanie badawcze, dotyczące przyszłego modelu działalności podmiotów sektora pocztowego. W pierwszej części monografii dokonano konceptualizacji pojęcia gospodarki cyfrowej, co pozwoliło na wieloaspektowe zdefiniowanie tego pojęcia. Następnie dokonano analizy infrastruktury krytycznej, jej funkcji i zadań. Zaproponowano model wykorzystania infrastruktury wyznaczonego operatora pocztowego, który jako integrator, byłby podmiotem usprawniającym przepływ informacji pomiędzy pozostałymi składowymi infrastruktury krytycznej.
Autorzy dokonali także prezentacji specyfiki rynku i usług pocztowych. Wszystkie powyższe analizy stanowiły punkt wyjścia do przeprowadzenia badania, które pozwoliło na przedstawienie potencjału wyznaczonego operatora pocztowego zarówno w kontekście cyfryzacji i rozwoju e-usług, jak i wykorzystania infrastruktury do zapewnienia ciągłości działania całej infrastruktury krytycznej państwa.
W ostatniej części monografii autorzy skoncentrowali się na wyzwaniach, które stoją przed rynkiem pocztowym. Odniesiono się do megatrendów, które oddziałują na nowe kierunki rozwoju usług pocztowych, w kontekście „ostatniej mili”, e-usług czy też ekonomii współdzielenia.
Ze wstępu
1. Cyfryzacja gospodarki
1.1. Konceptualizacja pojęcia cyfryzacja gospodarki
1.2. Gospodarka cyfrowa a produktywność i wzrost gospodarczy
1.3. Gospodarka cyfrowa a państwo
1.4. Cyfryzacja a przedsiębiorstwo
2. Infrastruktura krytyczna
2.1. Istota infrastruktury krytycznej
2.2. Struktura infrastruktury krytycznej
2.3. Bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej
2.4. Miejsce wyznaczonego operatora pocztowego w układzie sieciowym
infrastruktury krytycznej państwa
3. Współczesny rynek pocztowy
3.1. Przeobrażenia rynku pocztowego na przełomie XX i XXI wieku
3.2. Powszechna usługa pocztowa a infrastruktura krytyczna
3.3. Charakterystyka rynku pocztowego w Polsce
4. Analiza potencjału infrastruktury pocztowej na przykładzie wyznaczonego
operatora pocztowego w Polsce
4.1. Metodologia badań
4.2. Wyniki badania
4.3. Rekomendacje w zakresie przyszłej aktywności wyznaczonego operatora pocztowego
5. Wyzwania rynku pocztowego
5.1. Megatrendy na rynku pocztowym
5.2. Oczekiwania konsumentów wobec operatorów rynku pocztowego w kontekście ostatniej mili
5.3. Analiza systemów magazynowania przesyłek
5.4. E-doręczenia
5.5. Regulacje celno-podatkowe a obsługa przesyłek przez operatorów pocztowych
5.6. Ekonomia współdzielenia
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel