Rok wydania 2019
Książka składa się z dwóch części. Pierwsza poświęcona jest nieoczywistym relacjom nowych mediów z domeną sztuki oraz porusza kwestie ich oddziaływania na życie społeczne. Teksty zawarte w części drugiej w szczególnym stopniu koncentrują się na dokonywanej poprzez aktywność twórczą zmianie – czy to bardziej utopijnej i ekskluzyjnej (tekst Joanny Szczepanik), czy tej oddziałującej na życie codzienne zwykłych użytkowników miast, podejmowanej we współpracy z samorządowcami, działaczami pozarządowymi, niekiedy też samymi mieszkańcami (teksty pozostałe).
[…]Autorzy kolejnych tekstów zawartych w książce zastanawiają się między innymi, jak przebiegają procesy recyklingu określonych przestrzeni w miastach: Łodzi, Gdańsku, Poznaniu i Szczecinie oraz jaką rolę odgrywa sztuka w kreowaniu, przetwarzaniu i odzyskiwaniu miejsc. Pokazują również, w jaki sposób artyści bezpośrednio lub pośrednio starają się włączać w swoje działania różnorodne społeczności, jak przebiega dialog pola sztuki z innymi polami, głównie rynkiem i polityką miejską, a wreszcie z życiem codziennym mieszkańców, oraz jakie są efekty zastosowanych interwencji artystycznych.
Ze wstępu
Karolina Izdebska, Anna M. Królikowska
O złożoności społecznych kontekstów współczesnej aktywności twórczej
NOWE MEDIA – SZTUKA – SPOŁECZEŃSTWO
Sylwia Szykowna
Poza światem sztuki – o nowych mediach z perspektywy sztuki współczesnej
Paweł Starzec
Demokratyczny las. Nowe strategie i struktury narracyjne obrazów wobec zmian
w obiegu treści wizualnych
Agnieszka Banach
Twórczość wobec technologicznych wyzwań, czyli o sztuce holograficznej
Joanna Pankau
Nowe media sztuki publicznej w procesie demokratyzacji miasta
SZTUKA – PRZESTRZEŃ SPOŁECZNA – ZMIANA
Joanna Szczepanik
The Utopia of Nová Perla. Between an Artistic and Social Project
Błażej Filanowski
Działania wobec poprzemysłowej pustki na przykładzie narodzin łódzkiego
Off Piotrkowska
Krzysztof Stachura, Piotr Zbieranek
Poszerzenie pola kultury w procesie rekonstrukcji przestrzeni miejskiej. Przykład
rewitalizacyjnej roli kultury w Gdańsku
Joanna Pankau
Konfliktowy charakter rewitalizacji wobec wydobywania kulturowej specyfiki
dzielnic. Przykłady poznańskich miejsc kreatywnych
Jędrzej Wijas
Widmo sztuki w przestrzeni publicznej. Brak dzieła jako medium znaczeń – przypadek
szczeciński
Natalia Szostak
Od przestrzeni zamkniętej do otwartej przestrzeni dialogu. Studium przemiany społecznej
na przykładzie projektu Platerøwka