Rok wydania 2019
Cybernetyka należy do jednych z najbardziej inspirujących dziedzin naukowego poznania, wzbogacana dorobkiem wielu dyscyplin naukowych tworzy pomosty między matematyką, fizyką i filozofią, elektroniką i biologią, informatyką i zarządzaniem. Przekształca abstrakcje, które jeszcze niedawno tworzyły światy baśni i legend, były przedmiotem literatury i filmów science fiction, w inteligentne systemy działania.
W obszarze zarządzania cybernetyka dostarcza metod i narzędzi optymalizujących funkcjonowanie i warunki rozwoju współczesnych organizacji, oferuje organizacjom cyberprzestrzeń, czyli środowisko, w którym narzędzia internetowe zapewniają bezpośredni dostęp do żywych źródeł wiedzy, zaawansowanych technik i technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w realizacji i promocji innowacyjnych projektów naukowych, biznesowych, społecznych.
Głównym celem pracy jest propozycja modelowania cybernetycznego jako podejścia do rozwiązywania problemów funkcjonowania i rozwoju współczesnych organizacji w warunkach rosnącej złożoności organizacji i niepewności stanów jej otoczenia.
Ze wstępu
1. Badania systemowe organizacji
1.1. Podejście systemowe w modelowaniu cybernetycznym organizacji
1.2. Ograniczenia obserwatorów w modelowaniu systemów złożonych
1.3. Otoczenie i granice systemu
2. Sterowanie w systemie złożonym
2.1. Podstawowe pojęcia
2.2. Przesłanki metodologiczne sterowania
2.3. Warunki sterowania operacyjnego
2.4. Warunki sterowania rozwojem
3. Ewolucja systemu złożonego
3.1. Teorie rozwoju systemów złożonych
3.2. Trajektorie ewolucji systemów złożonych
3.3. Emergencja – wyróżnik ewolucji złożoności systemu
3.4. Koncepcje autopoiesis
4. Modelowanie cybernetyczne organizacji
4.1. Proces modelowania systemu złożonego
4.2. Język opisu modelu systemu
4.3. Metoda modelowania cybernetycznego organizacji
5. Model cybernetyczny organizacji
5.1. Struktura funkcjonalna modelu
5.2. Metoda optymalizacji funkcjonowania organizacji
5.3. Cykliczna optymalizacja modelu
6. Determinanty sterowania w organizacji
6.1. Motywowanie – immanentny warunek sterowania w organizacji
6.2. Priorytet jakości w sterowaniu
6.3. Zasada priorytetu jakości w praktyce sterowania
7. Sterowanie w perspektywie rozwoju organizacji
7.1. Przesłanki sterowania rozwojem
7.2. Cyberprzestrzeń rozwoju organizacji
7.3. Modele strategii wirtualizacji w sterowaniu rozwojem organizacji
7.4. Wirtualizacja w praktyce strategii biznesowej
Bibliografia