Rok wydania 2020
Współczesne przedsiębiorstwa stanowią globalną sieć, a o sukcesie decydują umiejętności zarządzania relacjami z klientami, dostawcami, interesariuszami i konkurencją. Przedsiębiorstwo nie tylko dostarcza produkty i usługi, ale jest częścią społeczności lokalnej, co determinuje jego społeczną odpowiedzialność i zrównoważony rozwój. W takich warunkach, przedsiębiorstwo powinno być organizacją dynamiczną, podlegającą ciągłym zmianom. Obserwuje się zorientowanie współczesnych przedsiębiorstw na zasobach niematerialnych, gdyż spełniają one kryteria doskonałości konkurencyjnej (nieimitowalne, niezastąpione i niemożliwe do kupienia na rynku).
Celem (…) monografii jest próba teoretyczno-poznawczej i metodycznej analizy i refleksji nad problematyką przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy i przedsiębiorczości (wybranych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstwa, adekwatnych działań adaptacyjnych i form działania organizacji) wobec wyzwań otoczenia. Badania podjęte przez zespół autorski w szczególności służyły osiągnięciu następujących celów cząstkowych:
– usystematyzowaniu wiedzy na temat teorii przedsiębiorcy, przedsiębiorczości i przedsiębiorstwa z uwzględnieniem genezy przedsiębiorstwa, zakładania działalności gospodarczej, klasyfikacji przedsiębiorstw, form organizacyjno-prawnych, wymiarów i rodzajów przedsiębiorczości (…),
– zaprezentowaniu istoty tworzenia i rozwoju współczesnych przedsiębiorstw oraz ich zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań rozwoju,
– wskazaniu roli i ocenie zasobów przedsiębiorstwa w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji w warunkach gospodarki wiedzy,
– analizie wybranych rodzajów współdziałania gospodarczego przedsiębiorstw w ramach sieci,
– prezentacji nowoczesnych koncepcji i metod zarządzania w przedsiębiorstwie (…).
Niniejsze opracowanie stanowi próbę zsyntetyzowania wiedzy na temat uwarunkowań funkcjonowania obecnych i przyszłych przedsiębiorstw, adekwatnych działań adaptacyjnych i przyjętych form działania organizacji.
Ze wstępu
ROZDZIAŁ 1
Teoretyczne podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw
1.1. Przedsiębiorstwo i jego klasyfikacje
1.2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
1.3. Konstytucja biznesu i działalność niezarejestrowana
1.4. Przedsiębiorstwo a przedsiębiorczość
ROZDZIAŁ 2
Tworzenie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw w kontekście
przedsiębiorczości
2.1. Zakładanie działalności gospodarczej
2.2. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw
2.3. Cykl życia przedsiębiorstwa
2.4. Strategie rozwoju przedsiębiorstw
2.5. Innowacyjny model biznesowy a rozwój przedsiębiorstwa
ROZDZIAŁ 3
Przedsiębiorczość jako istotne zjawisko społeczno-gospodarcze
3.1. Wybrane podejścia do przedsiębiorczości
3.2. Ujęcie przedsiębiorczości w nurcie psychologicznym
3.3. Ujęcie przedsiębiorczości w nurcie ekonomicznym
3.4. Ujęcie przedsiębiorczości w zarządzaniu
3.5. Rodzaje przedsiębiorczości
ROZDZIAŁ 4
Zasoby jako podstawa funkcjonowania przedsiębiorstwa
4.1. Struktura zasobów współczesnego przedsiębiorstwa
4.2. Zasoby materialne
4.3. Zasoby niematerialne
4.4. Zasoby niematerialne w tworzeniu kapitału intelektualnego
4.5. Kapitał ludzki
4.6. Wybrane współczesne koncepcje zarządzania kapitałem ludzkim
4.6.1. Zarządzanie kompetencjami
4.6.2. Zarządzanie różnorodnością
4.6.3. Zarządzanie talentami
ROZDZIAŁ 5
Współczesne przedsiębiorstwo w sieciach współpracy
5.1. Geneza gospodarki sieciowej
5.2. Współpraca w ramach sieci międzyorganizacyjnych
5.2.1. Klastry
5.2.2. Alians strategiczny
5.2.3. Outsourcing
5.2.4. Franchising
5.3. Współpraca w grupach przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 6
Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem
6.1. Ewolucja podejścia do zarządzania strategicznego
6.2. Koncepcja zarządzania strategicznego
6.3. Narzędzia zarządzania przedsiębiorstwem
6.4. Podejścia do zarządzania oparte na kapitale ludzkim
6.5. Podejścia do zarządzania oparte na procesach
6.6. Podejście do zarządzania oparte na odchudzaniu organizacji
6.7. Podejścia do zarządzania skierowane na zasoby i czas
6.8. Podejścia do zarządzania skierowane na jakość i otoczenie
6.9. Zarządzanie przyszłości
Spis tabel
Spis rysunków